بازاریابی از زمانی آغاز میشود که فرد تصمیم می گیرد نیازها وخواسته هایش را از طریقی خاص که آن را"مبادله"می نامیم، ارضا کند.

مبادله یکی از چهار انتخاب گوناگونی است که فرد براي ارضاي نیازهاي خود ازآنها استفاده میکند.
1-اولین انتخاب فرد تولید است.
انسان گرسنه، گرسنگی خود را از طریق شکار و. . . برطرف می کند. در این جا نه بازاري وجود دارد و نه بازاریابی
2-دومین انتخاب فرد استعانت از دیگران است.
فرد گرسنه از فردي دیگر به عنوان کار خیرغذا طلب می کندو چیزي جز قدردانی عرضه نمیدارد.
3-سومین انتخاب فرد اعمال زور است.
فرد گرسنه می تواند بازور یا دزدي غذا را از چنگ دیگري در بیاورد. در این جا از قدر دانی خبري نیست.
4-چهارمین انتخاب فرد مبادله است.

فرد گرسنه می تواند به فرد دیگري که غذا دارد مراجعه کرده، منبعی را براي مبادله با غذا پیشنهاد کند.این منبع می تواند پول، محصول یا خدمتی باشد که براي صاحب غذا داراي ارزش است.