مقدمه :

*با پایان گرفتن جنگ سرد در دهه 1990نیاز به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایه اي براي ایجاد زیر ساخت هاي مناسب اقتصادي بازاریابی  ضرورت پیدا نمود.

*در این دوران اروپاي غربی به ایجاد بازاري مشترك و اروپاي شرقی به صورت بازاري آماده براي محصولات غربی درآمد.

*از سوي دیگربدهیهاي خارجی بسیاري از کشورها را فلج کرد.

*این کشورها با وجود نیازمندي فراوان، با مشکل قدرت خرید روبرو شدند، ازاین رو کشورهاي پیشرفته براي کسب بازار به رقابت پرداختند.

*در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفت.